Klimaat en Milieu

Bijdragen aan de energietransitie

Toelichting

Prioriteiten:

  • De provincie heeft samen met andere overheden, bedrijfsleven en particulieren uitvoering gegeven aan de Regionale Energiestrategie (RES) 1.0. Om de Doelstelling  voor Duurzame opwek 6.3 TWh (zon en wind op dak en land) voor 2030 te behalen. In 2023 heeft de provincie dat ondermeer gedaan door het ondersteunen van gemeenten en initatiefnemers bij het uitwerken van hernieuwbare energieprojecten zon en wind.
  • In 2030 moeten in Noord-Holland 260.000 woningen verduurzaamd zijn. De provincie ondersteunt gemeenten om deze doelstelling te behalen. Het Servicepunt Duurzame Energie (SPDE) doet dat in opdracht van de provincie, zo ook in 2023, door kennisdeling, praktijkgerichte leertrajecten en advies. Daarnaast heeft de provincie in 2023 ter ondersteuning een aantal uitvoeringsregelingen open gesteld.
  • Het aanleggen van warmtenetten is een belangrijke stap naar een duurzamere energievoorziening. In 2023 heeft de provincie gemeenten ondersteunt door inzet van warmteregisseurs, inzicht aangescherpt in beschikbaarheid warmtebronnen (warmtebronnenregister) en o.a. een aanbod van een subsidies ter ondersteuning
  • Om, zoals afgesproken in het energiebesparingsakkoord 2022-2025, in 2025 te voldoen aan de wettelijke besparingsplicht bij bedrijven. De provincie heeft in 2023  de laatste aanvragen voor de SEB subsidie gehonoreerd. Deze subsidie is bedoeld om de naleving van de wettelijke energiebesparingsplicht door bedrijven actief te stimuleren en daar waar nodig actief op te handhaven.  In 2023 zijn veel gemeenten bezig met de uitvoering van de ingediende stimulerings- en handhavingsactiviteiten controles.
  • In 2023 heeft de provincie als partner in de Taskforce Energie-infrastructuur Noord-Holland gewerkt aan het oplossen van netcongestie en aan de het energienetwerk van de toekomst. In de Taskforce werkt de provincie samen met de netbeheerders Liander, TenneT en Gasunie en de gemeenten.
  • In 2023 heeft de provicie via het ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en het partnerschap van de New Energy Coalition gestimuleerd in de regio Noord-Holland Noord in de ontwikkeling van een waterstofeconomie. Via het programmabureau Noordzeekanaalgebied stimuleert de provincie in het Noordzeekanaalgebied de ontwikkeling van een waterstofeconomie. Inzetten van de CO2-impactanalyse (of provinciale klimaat- en energieverkenning, pKEV) als instrument heeft plaatsgevonden om meer inzicht te bieden in de verwachte effecten van het gevoerde klimaatbeleid binnen de provincie.
  • Naast de uitvoering van de acties zoals die zijn opgenomen in de Actieagenda Circulaire Economie 2021-2025, is in 2023 ook een tussentijdse beleidsevaluatie van de Actieagenda opgesteld.

Omgevingsfactoren:

  • De energietransitie – de overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame energie – vraagt om verandering in alle sectoren van onze maatschappij. Het vraagt niet alleen grote investeringen in technologie maar ook in mensen. Door de omvang en impact van de transitie zijn er veel omgevingsfactoren waar rekening mee gehouden moet worden.  Nu zijn dat onder andere een krappe arbeidsmarkt en een tekort aan specifieke kennis om de transitie mogelijk te maken. Daarnaast is de oorlog in Oekraïne van invloed op de hoeveelheid gas die beschikbaar is. En doordat het elektriciteitsnetwerk steeds meer onder druk komt te staan (netcongestie), kan dat de energietransitie vertragen.
  • De mate waarin bedrijven zich kunnen en willen richten op een omschakeling naar of uitbreiding van circulair werken en produceren.
  • De mate waarin de rijksoverheid verdere wet- en regelgeving invoert die de transitie naar een circulaire economie stimuleert.
  • De mate waarin mensen bereid zijn hun consumptiepatroon aan te passen dat leidt tot minder consumptie, overproductie en ongebruikte reststromen. De belangrijkste omgevingsfactoren die van invloed zijn op de uitvoering van de Actieagenda Circulaire Economie is de economische situatie van de Noord-Hollandse bedrijven. Dit bepaalt de mate waarin bedrijven zich kunnen en willen richten op een omschakeling naar circulair ondernemen.
  • De provincie heeft beperkte mogelijkheden om wet- en regelgeving aan te passen en is hierbij afhankelijk van de mate waarin de rijksoverheid wet- en regelgeving invoert die de transitie naar een circulaire economie bevordert.
  • Ook de mate waarin consumenten bereid zijn om anders te consumeren bepaalt hoe de transitie vordert.
Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 15:15:55 met de export van 06/10/2024 15:07:05