Programmaverantwoording 2023

Bereikbaarheid

Doelenboom

4. Bereikbaarheid

4.1 Mobiliteitsbeleid en -strategie opstellen en uitvoeren

4.1.1 Mobiliteitsbeleid en -strategie opstellen

4.1.2 Mobiliteitsbeleid met partners uitvoeren

4.1.3 Investeringsstrategie en meerjarenprogramma’s provinciale infrastructuur opstellen

4.2 Openbaar vervoer waarborgen

4.2.1 OV-concessies beheren en verlenen

4.3 Gebruik infrastructurele netwerken optimaliseren

4.3.1 Netwerkmanagement en verkeerskundig beheer uitvoeren

4.3.2 Centrales beheren en in stand houden

4.4 Provinciale infrastructuur in stand houden en ontwikkelen

4.4.1 Beheerstrategie en meerjarenprogramma’s opstellen

4.4.2 Studiefase verbeter- en uitbreidingsprojecten uitvoeren

4.4.3 Studiefase vervangingsprojecten uitvoeren

4.4.4 Plan- en realisatiefase infrastructuurprojecten uitvoeren

4.4.5 Infrastructuur beheren en in stand houden

4.4.6 Vaarwegen beheren en in stand houden

4.4.7 Innovatieprojecten infrastructuur uitvoeren

Maatschappelijk doel

Duurzame bereikbaarheid en verstedelijking zijn belangrijke opgaven voor de provincie Noord- Holland. De Omgevingsvisie geeft aan dat de provincie streeft naar een balans tussen leefbaarheid en economische groei. De provincie Noord-Holland staat samen met alle organisaties en inwoners voor enorme veranderingen. Zo zal de bereikbaarheid in Noord-Holland de komende jaren steeds meer onder druk komen te staan. De groei van inwoners en werkgelegenheid zorgen voor meer mobiliteit, meer vraag naar energie-infrastructuur en meer vraag naar ruimte. 

  • In december 2023 is samen met de Metropoolregio Amsterdam (MRA) partners en het Rijk de Samenwerkingsovereenkomst OV Verbinding Amsterdam Haarlemmermeer getekend. Ook is geïnvesteerd in de verbetering van de provinciale infrastructuur, bijvoorbeeld om de verkeersveiligheid te verbeteren. 
  • Bestaande infrastructuur is op het gewenste kwaliteitsniveau gehouden door het uitvoeren van vast en variabel onderhoud. Ook zijn er in 2023 meerdere vervangingsprojecten voorbereid en uitgevoerd.  
  • Daarnaast is in 2023 samen met de partners gewerkt aan onder andere het opstellen van Regionale Agenda's Mobiliteit (RAM), het Regionale Mobiliteitsprogramma (RMP) en de Agenda Slimme en Schone Logistiek, de Koers Smart Mobility en de Actieagenda Actieve Mobiliteit. Er zijn grote stappen gemaakt in de actualisatie van de investeringsstrategie Noord-Hollandse infrastructuur (iNHi).  
  • De provincie is opdrachtgever (concessieverlener) voor het regionale openbaar vervoer voor 3 concessies: Haarlem-IJmond (2017-2027), Noord-Holland Noord (2018-2028) en Gooi en Vechtstreek (2021-2030). Na de coronapandemie heeft de provincie gewerkt aan een Transitieplan en is in 2023 verdergegaan met de uitvoering daarvan. In het Transitieplan staan voorstellen om het tekort aan reizigersopbrengsten voor langere tijd op te vangen en de concessies sterker en toekomstbestendig te maken. Ook is er een succesvolle lobby geweest richting het Rijk om de kwaliteit van het openbaar vervoer op peil te houden en de kosten voor de reiziger niet te laten stijgen (Motie Bikker).
  • Binnen de provincie Noord-Holland is de focus gericht op het onderhouden en vervangen van het bestaande areaal. In 2023 is de infrastructuur op het afgesproken kwaliteitsniveau gehouden door het uitvoeren van vast en variabel onderhoud. Enkele vervangingsprojecten zijn voorbereid en uitgevoerd. De vervangingsvraag is voor verschillende sluizen en bruggen aanwezig en speelt de komende jaren een prominente rol op de agenda bij het beheer en onderhoud. Hiervoor is het project Samen Slimmer Renoveren en Vervangen in 2023 gestart.
  • Daarnaast zijn smart mobility-instrumenten ingezet om de beschikbaarheid van de infrastructuur optimaal te benutten. Voor de bediening en besturing van de beweegbare bruggen en sluizen zijn er 6 bruggen aangesloten op de bediencentrale dit jaar. Met verschillende gemeenten zijn gesprekken gevoerd om te verkennen of de bediening van gemeentelijke bruggen over te brengen is naar de bediencentrale. 

Wettelijk beleidskader

Provinciaal beleidskader

Lasten & baten

354.277

41,4 %

104.655

11,7 %

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 15:15:55 met de export van 06/10/2024 15:07:05