Toelichting
- Eind 2022 is er vanuit het Rijk toch een opvolger gekomen van de BVOV (Beschikbaarheid Vergoeding OV). Voor de concessie Noord-Holland Noord heeft de provincie hier (financieel) gebruik van kunnen maken. Ondanks de bezuinigingen die voortkomen uit het Transitieplan, is het de provincie en de vervoerders gelukt om de dienstregeling in de 3 concessies ongeveer gelijk te houden aan de dienstregeling 2022. Het opvangen van de langdurige financiële gevolgen als gevolg van de coronapandemie door veranderd reisgedrag in het ov blijft een aandachtspunt. Het aantal reizigers blijft nog steeds achter en zit nog steeds niet op het niveau van voor de coronapandemie.
- 3 concessies provincie
- Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030): Sinds december 2023 wordt er gereden over de HOV Gooi busbaan. In overleg met de vervoerder is het lijnennet hierop aangepast. Door de achterblijvende reizigersaantallen en opbrengsten wordt de uitbreiding geleidelijk doorgevoerd, passend bij het herstel van de vervoervraag. Dit betreft vooral de hoogfrequente R-netlijnen en de voorstellen voor aanvullende mobiliteit.
- Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027): De provincie monitorde de actuele prestaties van deze concessies en besprak deze maandelijks met de vervoerder. Aandachtspunt in deze concessie was en is de schaarste op de arbeidsmarkt.
- Concessie Noord-Holland Noord (2018-2028): Omdat in 2024 het lijnennet wordt herijkt, is in 2023 een voorstel uitgewerkt in samenwerking met gemeenten, Rocov en vervoerders. Het nieuwe lijnennet is aangepast op de gewijzigde vervoervraag en gebaseerd op het gedachtengoed van publieke mobiliteit (verdere integratie van bus, trein, deelvervoer, vrijwilligersvervoer, etc.). Ook de ontwikkeling van hubs wordt daarin meegenomen.
- De provincie wil met haar ov-beleid inzetten op meer reizigers (gemeten in reizigerskilometers) en meer tevreden reizigers in het openbaar vervoer (gemeten in klanttevredenheid). Het doel is om het klanttevredenheidscijfer jaarlijks 0,1 hoger uit te laten komen dan het landelijk gemiddelde en een reizigersgroei van ten minste 1% per jaar te bereiken. In 2022 scoorden de concessies gemiddeld een rapportcijfer 8,1. Dit cijfer is gelijk aan het jaar cijfer dat de provincie kreeg in 2021. In dat jaar was de provincie de beste concessieverlener van Nederland
- Eenmalige extra uitgaven, en een jaarlijkse indexatie van de uit te keren subsidies, veroorzaken fluctuaties in de ov-uitgaven aan de vervoerders. Financiële bijdragen in 2021-2024 aan de vervanging van buurtbussen (€ 2,4 miljoen) en ZE-materieel (€ 7 miljoen) zijn de omvangrijkste eenmalige extra uitgaven.
Beleidsindicatoren
Indicator | Meeteenheid | Begroot | Gerealiseerd | Toelichting |
---|---|---|---|---|
Klantenwaardering voor het openbaar vervoer waarvoor concessieverlening plaatsvindt door de provincie (BBV indicator) | Cijfer 1-10 | > NL gem. | 8.1 | Betreft: Algemeen oordeel per ov-autoriteit, al het openbaar vervoer. (Bron: ov-klantenbarometer 2023) |
Prestatie-indicatoren