Toelichting
In het opstellen en uitvoeren van haar mobiliteitsbeleid is regionale samenwerking van groot belang voor de provincie. Dat krijgt op allerlei manieren vorm, hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste regionale samenwerkingsvormen in 2023.
- De regionale samenwerking bij het (realiseren van) mobiliteitsbeleid heeft de provincie - conform de begroting - vorm gegeven via het MRA-Platform Mobiliteit, het Rijk-regio programma SBaB en (in de deelregio’s) in de Provinciale Verkeer en Vervoerberaden (PVVB’en). Daar is dit jaar het Platform Mobiliteit Noord-Holland Noord aan toegevoegd.
- Binnen het programma SBaB is in 2023 aan de hand van onder andere het Implementatieplan Multimodaal Toekomstbeeld (MTB) en de Meerjarenaanpak Mobiliteitsgedrag 2024-2030 gewerkt aan een nieuwe programma opzet. De nieuwe programmalijnen zijn eind 2023 door de programmaraad SBaB vastgesteld en luiden als volgt:
- Slim verstedelijken (was Verstedelijking en Mobiliteit)
- Spreiden en mijden (was Mobiliteitsgedrag)
- Multimodale netwerken
- Monitoring en aanjagen MTB
- Oostflank MRA
- Provinciale Staten hebben in 2023 onder voorwaarden ingestemd met een bijdrage van € 24 miljoen aan het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Hoofddorp. Noord-Holland heeft als gevolg daarvan zitting in de uitvoeringsorganisatie van het project OV-Verbinding Amsterdam Zuid Haarlemmermeer, zoals het project in deze MIRT-fase (verkenning) heet. Eind 2023 hebben Gedeputeerde Staten ingestemd met de samenwerkingsovereenkomst die voor deze uitvoeringsorganisatie nodig is.
- Ook in de samenwerking met de Vervoerregio Amsterdam zijn stappen gezet. De provincie heeft afspraken gemaakt over samenwerking bij infrastructuurprojecten en heeft – op basis van het Perspectief Mobiliteit Noord-Holland – een inspraakreactie gegeven op het nieuwe beleidskader van de Vervoerregio Amsterdam. De inspraakreactie was hoofdzakelijk positief, want het beleid van de Vervoerregio Amsterdam sluit goed aan bij het Perspectief Mobiliteit. Ook zijn aanscherpingen gesuggereerd ten aanzien van de relatie van de Vervoerregio Amsterdam met haar omgeving, ruimtelijke ordening, duurzame mobiliteit en Regionale Actie Agenda's Mobiliteit (RAM). Deze aanscherpingen zijn veelal verwerkt en verduidelijkt in het definitieve beleidskader.