Bereikbaarheid

Mobiliteitsbeleid en -strategie opstellen en uitvoeren

Toelichting

In 2023 heeft de provincie, samen met gemeenten en andere partners, verschillende Regionale Agenda’s Mobiliteit (RAM) opgesteld. Daarnaast zijn de agenda’s uitgevoerd door de provincie en gemeenten. Op Zaanstreek-Waterland na heeft iedere deelregio in Noord-Holland nu een vastgestelde RAM of een vergelijkbare variant hiervan, zoals een samenwerkingsagenda of bereikbaarheidsagenda.   
Regionaal mobiliteitsprogramma Noord-Holland-Flevoland (RMP)  
De provincie heeft met alle gemeenten binnen het RMP de (bestuurlijke) afspraak gemaakt om regionale uitvoeringsagenda’s duurzame mobiliteit op te stellen. Hiervoor zijn integrale maatregelpakketten opgesteld voor het verduurzamen van de mobiliteit. De pakketten bestaan uit samenhangende maatregelen die elkaar versterken. In 2023 is ook de vernieuwde RMP-website gelanceerd. Op deze website is alle relevante informatie over het RMP te vinden, inclusief de ‘potentietool’. Deze tool geeft aan wat de potentiële CO2-reductie is van het voorgenomen beleid van gemeenten tot en met 2030. Daarnaast laat de tool ook zien wat het maximale CO2-reductiepotentieel zou zijn (per gemeente, of voor de hele regio) als de maatregelen maximaal worden uitgevoerd.  
Voor mogelijke invoering van zero emissie zones binnen gemeenten is dit jaar voor een eenduidige en gezamenlijke aanpak de Regionale Uitvoeringsagenda Stadslogistiek (RUAS) opgesteld, een uitwerking van een maatregel uit de Agenda Slimme en Schone Logistiek van de provincie Noord-Holland en ook onderdeel van de beleidsagenda van de Vervoerregio Amsterdam en via MRA-E is een concessie afgesloten voor snellaadstations. Daarvoor zijn 176 voorkeurslocaties gevonden en op enkele locaties hiervan is de bouw begonnen. Door het Multimodaal Hubsysteemprogramma (MHS) waar provincie Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht in samenwerken, is afgelopen jaar een volledig elektrische duwboot tot stand gekomen die vaart op de Zaan. 
Smart Mobility  
Het programma Focus Smart Mobility is inmiddels ingericht. Alle projecten binnen de thema’s zijn opgestart. Van een aantal projecten zijn de eerste resultaten al bekend. Een aantal studies is in 2023 afgerond. Zie ook 4.4.7.  
Actieve mobiliteit en verkeersveiligheid 
Na intensieve voorbereiding is afgelopen oktober, samen met 30 Noord-Hollandse gemeenten, de politie, het Openbaar Ministerie, ANWB, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid Noord-Holland 2030 ondertekend. In dit programma staan maatregelen voor het veiliger inrichten van wegen, stimuleren van veilig gedrag en handhaving bij overtredingen. Door deze gezamenlijke aanpak wil de provincie het aantal verkeersslachtoffers sterk verminderen.
In 2023 heeft de provincie vanuit de subsidieregeling Kleine Infrastructuur, aangevuld met een aantal buiten uitvoeringsregeling subsidies, 27 fiets- en verkeersveiligheidsprojecten gesubsidieerd op gemeentelijk areaal. Dit heeft bijgedragen aan: 

  • De aanleg van 1,2 kilometer nieuw fietspad in Gooise Meren
  • De verbetering van 21,8 kilometer bestaand fietspad, verdeeld over 19 projecten 
  • De aanleg van 2 fietsbruggen 
  • De aanschaf van een elektrische pont bij Velsen 
  • De exploitatie van een elektrische pont bij Spaarnwoude 
  • 6 projecten die subsidie hebben ontvangen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid  

Verder is in 2023 een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de aanleg van de doorfietsroute Hilversum-Utrecht (F27) en zijn op diverse kruispunten met provinciale wegen de verkeerslichten opnieuw afgesteld, waarbij fietsers vaker en langer groen krijgen. Tenslotte is middels de werkgeversaanpak het gebruik van de fiets gestimuleerd. En hebben subsidies voor verkeerseducatie, verkeersveiligheidscampagnes en projecten zoals Doortrappen bijgedragen aan verkeersveiliger gedrag.   
Regionaal OV Toekomstbeeld (ROVT) 
In Zuid-Kennemerland is fase 3 van de HOV-corridor Haarlem/Schiphol-Amsterdam (onderzoek naar Bus Rapid Transit (BRT), ofwel Metrobus) opgeleverd. Parallel krijgt BRT een steeds prominentere plek in de MRA. Zo is dit onderwerp opgenomen binnen SBaB in de programmalijn multimodale netwerken. Voor de regio Gooi en Vecht wordt gereden over de HOV in ’t Gooibaan. Voor Noord-Holland Noord is een Ontwikkelperspectief OV ontwikkeld samen met NS, Transdev en gemeenten.

Hubs en Knooppunten  
De Hubstrategie provincie Noord-Holland is vastgesteld. Voor het verbeteren van de ketenreis is subsidie beschikt voor het knooppunt Crailo voor het uitbreiden van de fietsenstallingen, het verbeteren van de bereikbaarheid hiervan en het zorgen voor een prettigere beleving voor de reiziger. Aan de gemeente Heemskerk is subsidie verleend voor de herinrichting van het stationsplein aan de westzijde, waardoor de toegankelijkheid voor de voetganger is verbeterd. Aan gemeente Hilversum is subsidie van € 1 miljoen beschikt voor het uitvoeren van een planstudie voor de uitbreiding van de stationshal op Hilversum Centraal. Zie ook 3.2.1.  
Regionale Ontwikkelagenda Noord-Holland (spoorcorridors) 
Voor de Regionale Ontwikkelagenda Noord-Holland en bijbehorende actieagenda’s zijn de acties geprioriteerd. Voor de Westfriese lijn is er een start gemaakt met het opstellen van een actieprogramma. Voor de Helderse lijn zijn ook middelen beschikbaar en is een projectenlijst met maatregelen opgesteld. Zo is geld gereserveerd voor de aanleg van extra bushaltes voor het Ontwikkelingsperspectief OV Noord-Holland Noord. Ten slotte heeft de Hoornse lijn, mede door een capaciteitsvraagstuk bij de provincie, stilgelegen, maar de lijn wordt nu weer opgepakt. 
OV SAAL 
Voor project openbaar vervoer Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad (Dekking uit Rijksgeld: OV SAAL) zijn er in 2023 geen subsidieaanvragen ingediend door gemeenten.

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 15:15:55 met de export van 06/10/2024 15:07:05