De instandhouding van de provinciale infrastructuur legt een groot beslag op de provinciale begroting. Hierdoor is in de afgelopen jaren steeds nadrukkelijker de behoefte ontstaan om de infrastructuur professioneler, doelmatiger en efficiënter in stand te houden.
De provincie gaat in 2023 verder met de ontwikkeling van het assetmanagement. Het beheer van de assets wordt verder in lijn gebracht met de provinciale doelstellingen. Thema’s die steeds meer aandacht krijgen zijn toepassing van duurzaamheid, biodiversiteit, klimaatverandering (klimaatstresstest), energieverbruik, digitalisering (digital twins, een nieuw beheersysteem en dashboards voor de monitoring van de provinciale doelen) en innovatie. Voor deze extra vereisten en functies zijn budgetten vrijgemaakt en in de pilotprojecten wordt geleerd, bijgestuurd en geacteerd op de opgedane ervaringen. Er wordt altijd een afweging gemaakt tussen de risico’s, de kosten en de opbrengsten. Dit afwegingskader kan vervolgens leiden tot aanpassingen in de programmering van de studiefase, de planfase en uitvoeringsfase.
Netwerken | Bestuurlijk vastgesteld kwaliteitsniveau | Werkelijk kwaliteitsniveaus t.o.v. gehele netwerk (%) | Streefwaarde 95% ≥ kwaliteitsniveau | Realisatie | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A+ | A | B | C | D | totaal | ||||
Stroomwegen | B | 0% | 43% | 57% | 0% | 0% | 100% | 95% | 100% |
Overige wegen | C | 4% | 47% | 29% | 17% | 3% | 100% | 95% | 98% |
Fietspaden | B | 43% | 32% | 20% | 4% | 1% | 100% | 95% | 95% |
Busbanen (incl. haltes) | B | 7% | 4% | 89% | 0% | 0% | 100% | 95% | 100% |
Vaarwegen | C/D | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt | nvt |
Totaal | - | - | - | - | - | - | - | 95% | 96% |