Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Infrastructuur (wegen en vaarwegen)  

Bestuurlijke afspraken over het te realiseren beeldkwaliteitsniveau (zie onderstaande tabel) voor 2023 gaven aan op welke wijze infrastructuur aan veiligheids- en kwaliteitseisen moet voldoen. De instandhouding van de provinciale infrastructuur legde daarmee beslag op de provinciale begroting. Er is de afgelopen jaren steeds nadrukkelijker de behoefte ontstaan om de infrastructuur professioneler, doelmatiger en efficiënter in stand te houden.  
De provincie heeft stappen gezet in verdere ontwikkeling van het assetmanagement. Het beheer van onze assets wordt verder in lijn gebracht met de provinciebrede doelstellingen. Thema’s die aandacht hebben zijn toepassing van duurzaamheid, biodiversiteit, klimaatverandering (klimaatstresstest), energieverbruik, digitalisering (digital twins, een nieuw beheersysteem en dashboards voor de monitoring van onze doelen) en innovatie.  
Het bestuurlijk vastgesteld kwaliteitsniveau voor het functioneren van het areaal is leidend. De systematiek is gebaseerd op de landelijke afspraken. Dit is vastgelegd in de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen (NIKG) . Ook is hierin vastgelegd welke financiële middelen hiervoor noodzakelijk zijn.
De afweging over beleidswijzigingen, trends en ontwikkelingen zoals omschreven in de NIKG wordt (jaarlijks) bij de Kaderbrief gemaakt.
Het beheer wordt gebiedsgericht uitgevoerd. Een belangrijk instrument hierin zijn de gebiedscontracten, waarbij het vast- en variabel onderhoud van het areaal naar de markt is gebracht. Daarnaast zijn er ook aspecten van het onderhoud die moeilijk passen in een gebiedscontract en waarvan het efficiënter is om deze centraal te beleggen, zoals bijvoorbeeld centrale brugbediening, dynamisch verkeersmanagement (DVM) en gladheidscoördinatie. Vanaf april 2023 is er een nieuw contract voor het beheer van de provinciale tunnels in de markt gezet. Verkeersmanagement is met ingang van juni 2023 in de vorm van een iDienst uitbesteed. Het verkeersmanagement vindt dan plaats vanuit een centrale in Rotterdam. De activiteiten vanuit de verkeerscentrale in Hoofddorp zullen dan ook verder worden afgebouwd. 

Beheer en onderhoud meerjarig gepland (wegen)

Begroot 2023

Besteed 2023

Verschil

A. Groot onderhoud gepland

€ 24.207.000

€ 23.162.364

€ 1.044.636

B. Projecten reserve kap. lasten VIK v/h Res. GO

€ 235.000

€ 1.700.382

-€ 1.465.382

C. Vast onderhoud wegen

€ 3.508.000

€ 5.104.762

-€ 1.596.762

D. Gebiedscontracten (GBC1 t/m GBC7)

€ 36.796.000

€ 35.711.977

€ 1.084.023

E. Tunnels

€ 7.983.000

€ 7.898.453

€ 84.547

F. DVM-areaal wegen

€ 6.791.000

€ 5.234.440

€ 1.556.560

G. Planmatig onderhoud gebouwen

€ 1.508.100

€ 1.408.100

€ 100.000

H. Correctief onderhoud gebouwen

€ 487.000

€ 439.000

€ 48.000

Totaal onderhoud kapitaalgoederen

€ 81.515.100

€ 80.659.478

€ 855.622

Beheer en onderhoud meerjarig gepland (vaarwegen)

Begroot 2023

Besteed 2023

Verschil

A. Variabel onderhoud vaarwegen

€ 3.787.000

€ 2.504.302

€ 1.282.698

B. Beheer vaarwegen

€ 1.127.000

€ 676.371

€ 450.629

C. Vast onderhoud vaarwegen

€ 3.754.000

€ 3.779.661

-€ 25.661

D. Gebiedscontracten (GBC1/GBC7)

€ 4.584.000

€ 4.525.472

€ 58.528

E. DVM areaal vaarwegen

€ 3.335.000

€ 3.217.308

€ 117.692

Totaal onderhoud kapitaalgoederen

€ 16.587.000

€ 14.703.114

€ 1.883.886

Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 15:15:55 met de export van 06/10/2024 15:07:05