Ruimte en Water

Uitvoeren ruimtelijk beleid

Toelichting

Samen met decentrale overheden trekt de provincie op in de Bestuurlijke Regie Schiphol (Bestuurlijke Regie Schiphol – Provincie Noord-Holland) om in gesprek met het Rijk te komen over een goede balans tussen de verdere ontwikkeling van de luchthaven, gezonde leefomgeving en maatschappelijke opgaven.

  • In 2023 resulteerde dit in het Ontwikkelperspectief en het Uitvoeringsprogramma NOVEX Schipholregio, waarin zowel de provincie alsook het Rijk en de regio samenwerken aan de verbetering van de leefomgevingskwaliteit in de Schipholregio. Met de gezamenlijke Uitvoeringsagenda NOVEX Schipholregio heeft de provincie in 2023 de interbestuurlijke en interdepartementale samenwerking vormgegeven.
  • De provincie heeft toezicht gehouden op de uitvoering van de regionale afspraken ‘wonen en vliegen’ en voert regie in de monitoring van de uitvoering van de informatievoorziening binnen de 20 Ke-contour.
  • In 2023 heeft de provincie de knelpunten binnen het huidige stelsel en de mogelijkheden voor maatwerk binnen de huidige beperkingencontouren van Schiphol om de vitaliteit te kunnen borgen, blijvend onder de aandacht gebracht bij het Rijk.

De provincie is bevoegd gezag voor de regionale luchthavens in de provincie.

  • In 2023 verleende de provincie ontheffingen voor het starten vanaf en landen op terreinen die niet als luchthaven zijn aangewezen.
  • In 2023 heeft de provincie de luchthavenregeling voor vliegveld Middenmeer aangepast.
  • Tenslotte is na vaststelling door Provinciale Staten van het luchthavenbesluit Amsterdam Heliport in 2021, de standplaats voor de traumahelikopter op deze luchthaven in 2023 in gebruik genomen.
  • In overeenstemming met afspraken met het Rijk is de Regeling Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) in 2023 geëvalueerd. Deze evaluatie heeft niet het resultaat opgeleverd, dat de provincie verwachtte. Onder andere mist de evaluatie breedte en diepgang door de focus te leggen op de knelpunten, die de luchtvaartsector als gevolg van de RBML ervaart. Die knelpunten concentreren zich rondom de decentrale beleidskeuzes van de afzonderlijke provincies (zoals het aanvraagproces en de leges voor ontheffingen) en de praktische verantwoordelijkheidsverdeling voor luchthavengebruik (provincie bevoegd gezag) en luchtruimgebruik (ministerie van I&W bevoegd gezag). Het stelsel, dat tot deze knelpunten leidt, was geen onderwerp van deze evaluatie.
  • De provincie beraadt zich in overleg met andere provincies over vervolgstappen. De provincie zal pleiten voor onder meer een vervolg op deze evaluatie, met aandacht voor het stelsel, dat de bevoegdheidsverdeling rond luchthavens van regionale betekenis en de verantwoordelijkheden, die daarvan het gevolg zijn, beschrijft. In de tussentijd zijn de relevante uitkomsten uit de evaluatie meegenomen in het nieuw te ontwikkelen beleid voor regionale luchthavens en luchtvaart.
  • De provincie maakt gebruik van bestaande samenwerkingsverbanden binnen Europa en met de staat Californië. Dit heeft onder andere geresulteerd in een kennisuitwisselingsbezoek van een delegatie uit Californië en een vertegenwoordiging van de provincie op de Amsterdam Drone Week. De provincie is lid geworden van een aantal kennisnetwerken op dit terrein. Naar aanleiding van deze ontwikkelingen is de provincie ook gestart met een aanpassing van het regionale luchtvaartbeleid.
Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 15:15:55 met de export van 06/10/2024 15:07:05